Rosa Sensat y los orígenes de los Movimientos de Renovación Pedagógica = Rosa Sensat and the beginning of the Movimientos de Renovación Pedagógica / María Teresa Codina
Codina Mir, Maria TeresaEn:
Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 21 (2002) , p. 91-104
Número monogràfic: "Transición democrática y educación". Notes a peu de pàgina. Bibliografia. Resums en castellà i anglès.
A Catalunya el començament de la dictadura franquista va representar la ruptura violenta d'un procés educatiu de qualitat. En un ambient sociocultural retrògrad i repressiu, ja en els anys 40 hi ha educadors que intenten canviar alguna cosa. A meitat dels 50, pedagogs de la generació anterior transmeten informació sobre pedagogia activa a mestres que senten interès de millorar l'educació. La il·lusió, la dedicació, i la voluntat eficaç de pares i mestres es concreten en la creació d'escoles: educació integral, contacte amb la realitat, dimensió social, lliberteu/responsabilitat, treball en equip. La formació de mestres cristal·litza en la institució "Rosa Sensat". En els 60 la coordinació d'escoles representa un Moviment de Renovació Pedagògica. En els 70 les experiències educatives s'estenen, els principis s'estructuren, la Llei d'Educació General Bàsica oficialitza la renovació que havia començat clandestina. El primer de gener de 1981, el govern de la Generalitat assumeix les competències d'educació.